Podcast produktion
Med en ekstern, branded podcast kan I nå ud til de helt rette målgrupper og formidle jeres budskab på en effektiv måde.
Find ud af, hvordan LYDTRYK kan hjælpe jer godt i gang med en podcastproduktion.
DEN FULDE PAKKE
At skabe en velproduceret podcastserie fra bunden kræver både et stærkt koncept, professionelt udstyr og forståelse for, hvordan lyd formidles effektivt.
Ved en podcastproduktion i samarbejde med LYDTRYK får I:
Konceptudvikling
Ud fra jeres ønsker og behov skaber vi en konceptbeskrivelse, som indeholder alle de aspekter og nuancer, en god podcast kræver. Når I er tilfredse med konceptet, går vi i gang med selve produktionen.
Jingles og skillers
LYDTRYK producerer flere forskellige bud på jingles og skillers, som I kan vælge og vrage fra. Disse lydelementer tilføjes senere til podcastepisoderne for at skabe et godt flow og genkendeligt lydtapet.
Logo og visuelt design
På samme måde producerer LYDTRYK også forskellige bud på logoer og det overordnede visuelle design, som skal anvendes i markedsføringen af podcasten.
Teknisk setup og optagelse
LYDTRYK står for det tekniske setup, så I er sikre på, at lydkvaliteten er i top. Optagelserne kan finde sted enten hos jer eller hos LYDTRYK.
Værtskab og interviews
Hvis I ønsker det, kan Lukas fra LYDTRYK agere vært for podcasten og stå for alle interviews. Hvis I selv ønsker at være værter for podcasten, kan LYDTRYK også hjælpe med sparring og forberedelse.
Videooptagelse
Hvis I ønsker det, kan podcasten også blive optaget på video og klippet ned til korte videoer, som kan anvendes til promovering på sociale medier.
Klipning og mixing
Når optagelserne er i hus, klipper og mixer LYDTRYK de forskellige episoder efter gældende standarder inden for podcasting. I får mulighed for at lytte til første version, og derefter komme med rettelser.
Publicering
Når I er tilfredse med det endelige resultat, sammensætter LYDTRYK episodebeskrivelser og shownotes, og til sidst udgives podcasten på alle relevante podcastplatforme som f.eks. Apple Podcasts, Spotify og Podimo.
Content til sociale medier
Undervejs klipper LYDTRYK forskellige audiogrammer og eventuelle videoer sammen, som løbende kan bruges i promoveringen af podcasten.
SAMTALEN
Koncept #1
En samtale-podcast er den mest klassiske og rene podcast, du kan ønske dig; to (eller flere) personer med viden og passion sidder over for hinanden og deler ud af deres erfaringer.
Det kan være to nørdede venner, eller det kan fx være direktøren og den SoMe-ansvarlige. Uanset hvem der er værter for podcasten, handler det om, at værterne skal have noget på hjerte, og at det er tydeligt, at I brænder for emnet.
Den klare styrke ved denne type podcast er passionen og det autentiske. Når I alligevel hver dag udveksler viden og erfaringer på kontoret, hvorfor så ikke gøre det for åben mikrofon?
En samtale-podcast er nem at komme i gang med:
I låner podcastudstyr af LYDTRYK, så I selv bestemmer, hvor og hvornår I vil optage ugens afsnit.
I får råd og sparring med LYDTRYK, så der er en knivskarp struktur hele vejen igennem.
Når optagelsen er i hus, overfører I lydfilerne til LYDTRYK.
Der bliver mixet og klippet, tilføjet jingles og logoer, og kort tid efter vil I (og lytterne) kunne finde ugens afsnit på alle podcastplatforme.
INTERVIEWET
Koncept #2
Hvis det føles for grænseoverskridende bare at skulle sætte sig foran en mikrofon og åbne op, kan interview-formatet være et bedre alternativ. Det minder på mange måder om samtale-podcasten; den eneste forskel er bare, at du (eller én fra din virksomhed) bliver interviewet af en vært fra LYDTRYK.
Vi styrer med andre ord samtalen, forbereder spørgsmålene og sikrer strukturen. Det eneste, I skal gøre, er at afsætte en times tid om ugen til at svare på spørgsmålene og på dén måde dele ud af jeres viden, erfaringer og budskaber.
En interview-podcast er ligeledes nem at komme i gang med:
Sammen finder vi ud af, hvad de forskellige afsnit skal handle om, og hvilke spørgsmål vi skal runde.
LYDTRYK møder jer dér, hvor det passer jer bedst (på arbejdet, i privaten, osv).
Vi fører en behagelig og interessant samtale baseret på spørgsmålene.
Der bliver mixet og klippet, tilføjet jingles og logoer, og kort tid efter vil I (og lytterne) kunne finde ugens afsnit på alle podcastplatforme.
MONTAGEN
Koncept #3
En monteret podcast er et lidt større projekt en den klassiske samtale-podcast eller interview-podcast. Montagen er i langt højere grad en struktureret fortælling, hvor der kan indgå op til flere interviews, speak, greb, musik og lydeffekter. Montagen vil typisk også bestå af et enkelt eller et begrænset antal afsnit.
Forestil dig din yndlings true crime podcast; bare med jeres budskab i centrum.
Der vil ligge en del mere forberedelse og sparring bag en montage, men til gengæld får I også et produkt, der både er fascinerende, velstruktureret og knivskarpt med sit budskab.
I mødes med LYDTRYK et par gange for at skitsere budskabet, konceptet og formatet.
Sammen finderr vi ud af, hvilke cases og eksperter der skal optræde i afsnittet.
LYDTRYK står derefter for at interviewe, speake, klippe og mixe den første version af afsnittet.
I får mulighed for at komme med feedback, hvorefter afsnittet bliver rettet til.
LYDTRYK udgiver til sidst afsnittet/serien, og I (og lytterne) vil blive draget ind i fortællingen.
Processen - skridt for skridt
Uanset hvilken type podcast der bliver skabt, skal den passe til jeres behov og præferencer.
I bestemmer, hvilket budskab der skal formidles, og LYDTRYK gør processen så effektiv som mulig - med 5 simple skridt:
-
Du kan sagtens dyppe hørebøfferne i radiobølgerne, inden du tager det fulde spring.
I en uforpligtende samtale kan vi sammen finde ud af, hvordan dine/jeres ønsker kan blive indfriet med en podcast produceret af LYDTRYK.
I får et bud et bud på, hvad hver episode vil koste, og prisen afhænger i høj grad af projektets omfang.
-
En populær podcast fungerer kun, så længe konceptet er velskabt. Konceptet danner grundlaget for podcastens form og struktur, og her finder vi sammen ud af:
• Hvad er budskabet?
• Hvem er målgruppen?
• Hvordan skal formatet være?
• Hvordan skal det lyde?
• Hvem skal deltage?
-
Når konceptet er på plads, kan den sjove del begynde.
LYDTRYK står for:• Logoer
• Jingles
• Beskrivelser
• Den tekniske opsætning
• Optagelse (samt videooptagelse)
• Klipning og mixing
• RSS-feed
I skal bare sætte jer godt til rette, placere mikrofonen foran læberne og dele ud af jeres viden og erfaringer.
-
Når du/I er tilfredse med det endelige resultat, sikrer LYDTRYK, at podcasten udkommer på alle relevante platforme.
Du kan med ro i maven klikke ind på enhver app - Apple Podcasts, Spotify, Podimo, osv. - og finde jeres podcast i professionel kvalitet.
-
Efter noget tid vil I modtage feedback på jeres podcast. I vil få et klart billede af, hvor mange der lytter til podcasten, hvem der er jeres primære publikum, og hvor stor en succes jeres brand er.
Denne del af processen kan også boostes ved hjælp af opslag, audiogrammer, videoer og andet content til de sociale medier, som LYDTRYK kan stå for.
Hvad skal du/I gøre?
LYDTRYK vil i sidste ende spare jer for en masse tid og arbejde ved at sikre, at rammerne og kvaliteten er i top lige fra starten.
Det eneste, du eller din virksomhed skal gøre, er at stille jeres viden, ideer og stemmer til rådighed - så sørger vi for resten.